Woensdag 5 februari 2014: Spoiler alert!

5 februari 2014 - Norrköping, Zweden

Lieve schatten in het warme België,

Vandaag ben ik met mijn groep van Film samengekomen om aan onze film te werken. Dat was wat hoor.

Maandag hadden we les over de geschiedenis en ontwikkeling van het gebruik van film en video in de klas. Daarin kregen we ook een fragment te zien hoe ze kinderen vroeger films leerden maken. Dit was een keuze van de kinderen, het was een workshop (niet op school) van 20 lessen. Elke les duurde twee uur en was 1x/week. In deze groep zaten kinderen van verschillende leeftijdscategorieën: 8 tot 18 jaar. Wat goed! Sommige hadden deze workshops al eerder gedaan en hadden daardoor meer ervaring. Samen werkten ze aan verschillende projecten. Ze hielpen elkaar en zo leerden ze extra veel. In het filmpje werkten ze met stop-motion. Dit deden ze heel nauwkeurig want 1 seconde bestond uit 24 foto's. Het was leuk om te zien hoe deze kinderen alles zelf doen. De begeleider zegt niets! Zo zagen we een meisje van 8 jaar een stuk uit zo een oude filmrol knippen, dat kopiëren en terug samenvoegen.

Op het einde van de les vertelde Riz-wan (onze leerkracht/ lector/ prof), dat hij het storyboard van mijn groep heel leuk vond. We moesten verwoorden wat we zouden doen en alles verdelen in "shots". Om dit allemaal beter weer te geven had ik deze scenes getekend; "You should do something with drawing! Make an animation." zei hij. Een volledige animatie zag ik niet zitten maar er ging wel een lichtje branden...

Ik ga niet vertellen waar onze film over zal gaan, dat verpest alles. Maar ik kan wel zeggen dat er enkele absurde elementen zijn. Omdat deze elementeten nogal moeilijk zijn om te verfilmen dacht ik aan de stop-motion. Ik kan deze stukken tekenen! Ik vertelde het aan mijn groepsleden, die zagen het wel zitten. Zo spraken we af om toch woensdag (vandaag) samen te komen. Goed dat we dat gedaan hebben want ik wist dat dit veel tijd in beslag zou nemen. Die avond ben ik begonnen met het maken van enkele schetsen (eenhoorn, viking, sneeuwman, raket en nog een paar andere die we niet gaan gebruiken).

Vandaag spraken we af om 12u30, want sommigen hadden nog les. Ik toonde mijn schetsen en samen zochten we naar een concreet verhaal (hier hadden we voorzien nog niet zo over nagedacht). En zo gingen we aan de slag... ik tekende de figuren, de andere kleurden ze, tekende te achtergronden en knipten alles uit. Zonder het te beseffen vroeg iedereen alles aan mij en vroegen ze ook om goedkeuring... Ben ik de leider van de groep?

Zodra iedereen zijn taak had gekregen waren we vertrokken. Alles ging vlot en het was nog gezellig ook. Was werken voor school altijd maar zo leuk! Het voelde niet eens als werken! Toch was er nog steeds een ding dat afgehandeld moest worden. Er was een kleine discussie over hoe we dit alles zouden laten bewegen. Ik wou met stop-motion werken en Anna wou alles op stokjes plaatsen en er mee spelen, als een poppenkast. Mijn manier zou professioneler zijn maar duurt wel lang. Annas manier zou snel zijn, maar ziet er niet zo professioneel uitzien. Anna en ik kwamen er niet uit, misschien ken je dat soort gekibbel zelf wel, daarom besloten we te werken met een stemming. Het was 4-2 voor de stop-motion (zo lijkt het wel een wedstrijd). Ik ben blij met de keuze en kan niet wachten tot morgen!

Misschien nog een klein detail: het hoofdpersonage wordt door mij gespeeld (herken je me in de figuurtjes? *haha*). Hopelijk zijn jullie net zo benieuwd als ik. Jullie kunnen het binnenkort hier vinden ;).

You know you miss me.

xoxo