Zondag 2 februari 2014: Musea en een ijshockeywedstijd in Norrköping

2 februari 2014 - Norrköping, Zweden

Hej hej!

Vandaag was opstaan moeilijk. Mama en ik lagen gisteren (weeral) laat in bed. Het was zelfs zo erg dat we beiden midden in de film in slaap vielen. Gelukkig waren we niet in de cinema, maar keken we een film via mijn laptop. Na het ontbijt pakten we alles in en brachten de spullen naar de auto. Vandaag zou ik mama Norrköping laten zien. Omdat Norrköping een prachtig "Industrieel landschap" heeft moest ik haar wel "gidsen". In dit gebied bevinden zich ook het "Museum van werk" en het "Stadsmuseum". Deze zijn beide gratis en zou je toch eens moeten zien wanneer je hierheen komt. Ik heb enkele stukjes gefilmd.

Verder hebben we ook een ijshockeywedstrijd gezien. Het team van Norrkoping, Vita Hästen

( = het witte paard), speelde vandaag. Volgens mij hadden ze veel supporters nodig, want de wedstrijd was gratis. Ze zijn hier heel onsportief naar het andere team toe. Wat wil ik daar mee zeggen? Wel in het filmpje zullen jullie zien dat er (vrij) veel show is tijdens het opkomen van de spelers van Norrköping: vuur en goede muziek. Wanneer het andere team opkwam werd er echter een "sukkelliedje" afgespeeld en de spelers moesten eerst en stuk wandelen voor ze het ijs op konden. Maar het meest storende vond ik het gigantische boeh-geroep van het volledige stadion. De Zweden krijgen tijdens hun opvoeding wel veel manieren en respect mee, maar sportiviteit naar anderen zit er duidelijk niet bij. Tijdens de match werd er dan ook luid gefloten naar hen, en wanneer de tegenstanders scoorde werd weer het "sukkelliedje" afgespeeld (dit om ze te generen). Je kan wel zeggen dat het erbij hoort...ik vind het maar niets, het is gemeen en dat doe je gewoon niet. Supporter liever voor je eigen team wanneer het iets goed doet dan een ander team af te kraken wanneer zij even succes hebben.

Anyway, een ijshockeymatch is iets wat op mijn lijstje stond om hier te doen. Het eerste vinkje kan ik zetten.

Ijshockeymatch ? CHECK! *vinkje*

Zie vlogs: SvenkAnne 14 tot 17