Zaterdag 3 tot zondag 4 mei 2014: De ergste nacht van mijn leven

3 mei 2014 - Norrköping, Zweden

Jep jep, de ergste nacht van mijn leven. Ik zal je later vertellen hoe dat nu gebeurde.

Normaal zou ik de eerste mei vertrekken op een trip naar Helsinki en Sint-Petersburg. Door enkele domme dingen (zoals het niet hebben van een paspoort) kon ik niet mee. Ik vond het spijtig maar het was geen ramp. Nu had ik meer tijd om te leren voor mijn examens Zweeds en te werken aan mijn paper voor Children's Rights and Particiation. Door een Zweedse vriendin, Elin Magnusson kwam ik in contact met een organisatie PAFF. Dit is voor studenten die graag buiten vertoeven: trektochten, kamperen, wissen, kanoën,... Deze zouden het weekend van 3 en 4 mei gaan kamperen. Ik wou graag mee dus schreef me in. Zahid was ook thuis gebleven en vroeg of hij het niet zag zitten om mee te gaan. Ik kende niemand buiten Zahid en Elin, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik neem graag initiatief en ga graag uitdagingen aan.

Dit weekend zou gaan om koken in de natuur en het kamperen. Daar was het eerste probleem. Kamperen. Hoe raar het ook klinkt, ik heb dit nog nooit gedaan (1x naar een festival telt niet). Ik heb dus geen materiaal: trekrugzak, geen slaapzak, matje of tent. Ik regelde met enkele Erasmussers dat ik hun spullen mocht lenen. Zo was de trekzak van Sebastiaan en de slaapzak + matje van Nadine. Het zou maar dom zijn om spullen te kopen om maar een keer te gebruiken, en nog stommer om niet te gaan.

Nu ik die spullen had geregeld moest ik inpakken. Op zich geen probleem. MAAR...het zou gaan regenen en zelfs vriezen. Ik ken mezelf en wanneer ik eenmaal koud ben warm ik heel makkelijk op. Om dit te voorkomen moet ik veel kleren meenemen: 2 topjes, 3 shirts met lange mouwen, 2 dikke truien en een dekentje. Uiteindelijk maakte dit de rugzak heel vol.

Om 10u werd er afgesproken aan het station. -Mijn rugzak was even groot als die van de andere! Toch raar dat je zoveel nodig hebt voor 2 dagen kamperen.- Daar namen we de bus. Wanneer we uitstapten verdeelden we de goederen over de rugzakken zodat het gewicht ongeveer gelijk verdeeld. Vervolgens gingen we op een wandeling van 2 uur naar de kampplaats.

Na veel heuvels op en af te lopen, de snelweg over te steken, en langs verschillende meren te wandelen kwamen we uit aan de kampplaats. De ene helft begon met het bouwen van een schutting voor de rugzakken tegen de regen. De andere helft begon met de lunch: deeg maken, kampvuur maken, gehakt bakken. En als dessert: banaan let chocolade in een aluminium pakje. Dat was een hele openbaring, en lekker!

Onze lunch Onze  lunch (met brood)  Bananen in het vuur?

Na het eten was het tijd om de afwas te doen. Het meer waaraan we zaten is gemarkeerd als drinkwater. Hoe prachtig is dat! De afwas werd gedaan in het meer met speciale zeep/ afwasmiddel voor de natuur. Het afwassen was niet zo makkelijk...je weet hoe dat gaat met koud water. Na het eten gingen we omgeving verkennen. Zo zagen we de sauna (die voor later geboekt was); een ingegraven huisje, speciaal mos en een slang.

De sauna in het bos  Een huisje in de grond  Speciaal mos, een beetje koraal achtig  Slang! (close up)

Na de wandeling gingen de andere in de sauna. Ik hou niet zo van sauna dus besloot dan maar aan het avondeten. Gabriël was een beetje ziekjes en vergezelde me bij het snijden van alle groentjes. Het werden pakjes met aluminium met allerlei groentjes en wat worstjes. Best lekker.

Avondeten

Terwijl de avond viel begon mijn koude. Ik had reeds drie shirts aan met lange mouwen reeds aangedaan, met mijn twee truien en mijn winterjas er bovenop. Het hielp niet. Marshmallows en dicht tegen het vuur kruipen deden ook niet veel. Om de avond leuker te maken introduceerde ik het spelletje "Weerwolven van Wakkerdam" dit kenden de Zweden nog niet. We deden zeker 8 spelletjes voor we besloten om te gaan slapen. In ons kamp stond een soort van open van huisje waar nipt 8 van ons inpaste. Viktor ging op de grond liggen omdat hij babbelt in zijn slaap en handtastelijk wordt. Zes lagen verticaal tegen de achterkant van het hutje en ik en Henning lagen horizontaal tegen de opening. Met andere woorden ik lag het volledig in de koude lucht. En ik had het al zo koud!

Opstaan was een ramp! Gelukkig scheen de zon en kon ik eindelijk weer opwarmen. Langzaam kwamen de andere bij me zitten. Voor het ontbijt maakten en bakten we zelf brood en kookte havermoutpap. Het laatste luxemaal uit de natuur. Om de trip te eindigen beklommen we een berg dat om 45 min van de kampplaats lag.

Op de berg

Conclusie: Ik ben graag in de natuur en ik houd van wandelen, maar kamperen is niets voor mij. Ik keek er naar uit, ik vond het ook leuk maar ik heb een bed en een (deftige) wc nodig.

You know you miss me.
xoxo