Vrijdag 7 februari 2014: Mijn naam is SvenskAnne. Vandaag ben ik uw piloot.

7 februari 2014 - Norrköping, Zweden

Beste passagiers, welkom aan boord van de Provsitt van Erasmus Airlines. Vandaag neem ik jullie mee naar mijn ervaringen in het Flygvapenmuseum. Ik hoop dat u een fijne vlucht heeft. We vertrekken in 3 seconden.

3 - 2 - 1! *broooeeeeem*

Om 12u17 namen Mohammed, Christophe, Iva en ik de campusbus. Eenmaal in Linköping stapten we af bij de halte Maskincentrale US, bij het ziekenhuis. Vanaf daar moesten we opzoek naar een plein waar we bus 13 zouden nemen naar het museum. Dankzij de studentenkaart moesten we slechts 50SEK betalen, dat is de helft goedkoper. En doordat het een vrijdag was was het helemaal niet druk! We hadden drie uur de tijd. Dit was niet genoeg om alles te zien.

Het museum was fantastisch! Het was niet alleen groot maar er was ook veel te doen. En in tegenstelling tot de andere musea (Arbetesmuseum en Stadsmuseum), was hier alles in het Zweeds en het Engels. Er waren 4 grote delen. Het eerste deel was een enorme loods waar 33 vliegtuigen stonden uitgestald. Elk vliegtuig had een bordje met informatie. Op verschillende plaatsen stonden interactieve schermen waarop je zelf een vliegtuig kon aanduiden en wat je wou zien: foto's, filmpjes, geluiden, geschiedenis,...). Allemaal zeer leuk, dat snap je wel. Met de bijhorende fotoshoots....

Het tweede deel was mijn absolute favoriet! Namelijk het flyglab. Hier kon je piloottesten ondergaan, verschillende vliegsimulaties uitvoeren (ik crashte steeds opnieuw), schieten met een "vliegtuiggeweer", vijf verschillende papieren vliegtuigjes vouwen.. en nog veel meer. Op een bepaald moment besloten we door te gaan. Reden: we waren allemaal duizelig. (De schermen van de simulators omringen je. En de slechte piloten die we zijn zorgden er voor dat de horizon (heel erg) veel bewoog..= erger dan zeeziek zijn.)

Het derde deel ging over de Tweede Wereldoorlog. Hier zagen we de vliegtuigen die werden ingezet, met de bijhorende raketten. Verder was er nog heel veel informatie over de functie, de impact en politieke gevolgen van vliegtuigen. Door de misselijkheid heb ik er mij van onthouden om te lezen. Gelukkig waren er veel films en luisterfragmenten... Ik kom nog wel eens terug voor de ontbrekende teksten.

Het vierde en laatste deel ging over een vliegtuigwrak. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een vliegtuig van de radar verdwenen, en keerde niet meer terug. Velen jaren later werd het in de Baltische Zee gevonden. Het volledige wrak ligt prachtig tentoongesteld in de kelder van het museum. Rond het wrak staan borden die informatie geven over verschillende elementen van de crash (oorzaak, impact, ...)

Om 17u sloot het museum. Gelukkig, want we waren alle 4 uitgeput. In de comfortabele campusbus vielen we met z'n vieren als een blok in slaap. Het bewijs van een fantastische dag. Ik wil zeker nog eens terug gaan.

Beste passagiers,

Ik hoop dat u een fijne vlucht achter de rug heeft. Hopelijk tot snel.

You know you miss me.

xoxo