Zaterdag 8 februari 2014: Du gamla, du fria!

8 februari 2014 - Norrköping, Zweden

Hey you!

Niets interessant meegemaakt. Wel iets dat ik jullie wil vertellen en iets wat ik jullie wil laten zien!

Tussen de video's vinden jullie de reclame van Volvo. I just love it!

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik dit een PRACHTIGE reclame vind! Enkel voor deze reclame zou ik al een Volvo kopen! :D En nee, deze blog gaat niet over de auto. Wel over Zweden. Ik zal kort enkele elementen van de clip nader bespreken.

1. Zlatan Ibrahimovic: Dit is de man in het filmpje. Hij is een Zweeds profvoetballer. Hij zou eveneens de bekendste voetballer zijn van Zweden (een beetje zoals Beckham of Ronaldo). Naar zeggen zou hij de enige goede Zweeds voetballer zijn. Dat laatste komt niet van mij, ik heb daar geen kennis van.

2. De natuur: De Zweden hier zijn heel erg op hun natuur en hun land gesteld. De bergen, de dichte en uitgestrekte bossen, de lange afstanden, de zon, de regen, de donkere dagen, de sneeuw en het ijs... Vergeet niet dat je je hier in Zweden vrij mag verplaatsen.  Je mag overal komen en kamperen voor een nacht. De enige voorwaarde is dat je geen sporen achterlaat (afval, krassen in bomen, afgetrokken takken,...). Dit geldt ook voor privédomein, dus als iemand een bos, meer of een andere groot gebied bezit mag je daar gewoon door trekken of gaan zwemmen. Zalig toch! Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je in iemands achtertuin gaat kamperen.

3. De gesproken tekst: Je bedenkt zelf wel dat de tekst wordt opgezegd door  Zlatan Ibrahimović. Maar wat betekend deze tekst nu? Wel dit is het Zweedse volkslied. Eerst herkende ik het niet. Dat komt doordat het gesproken wordt, pas toen ik de gezongen tekst hoorde besefte ik het. Dat is de gezongen versie van het volkslied -deuh!-. Hieronder heb ik de vertaling van de tekst staan. Lees het en bekijk de clip dan weer opnieuw. Ik verzeker je dat je woorden gaat herkennen. Zweeds is namelijk "niet zo moeilijk" voor Duits- en Nederlandstaligen.

Jij oude, Jij vrije, Jij bergachtige Noorden

Jij stille, Jij vreugdevolle schoonheid

Ik begroet Jou, lieftalligste land op aarde

Jouw zon, Jouw hemel, Jouw groene weiden

Jij troont op herinneringen aan roemruchtige oude dagen

Toen geëerd Jouw naam rondging over de aarde

Ik weet dat Jij bent en altijd zal zijn zoals Je was

Ja, ik wil leven en doodgaan in het Noorden

Ja, ik wil leven en doodgaan in het Noorden!

(Kijk nu de clip opnieuw... Je gaat zien dat je woorden herkent! Gewoon doen!)
Vi ses!

You know you miss me.