Vrijdag 25 april 2014: iDay, het internationale festival door ISA

25 april 2014 - Norrköping, Zweden

(zie vlog SvenskAnne_35_iDay 14)

Hej! Alowa! Bonjour! Ciao! ....

Vandaag was het een hele internationale dag! Als ISA-leden organiseren wij niet alleen uitstappen en reizen, we organiseren ook dingen die te maken hebben met nationaliteit en het leren kennen van andere culturen. Zo werd er in het begin van dit semester een "flying dinner" georganiseerd door ons. Dat is een soort kotentocht maar dan met een menu. Zo heb je bijvoorbeeld een voorgerecht in het kot van een Italiaanse jongen. Je wandelt naar het kot van een Chinees meisje, daar heb je een hoofdgerecht,... Je eet je vol op verschillende locaties, maakt nieuwe vrienden en leert over ander landen en culturen.

Vandaag was het de dag van de waarheid, ISA's grootste evenement: iDay. iDay is een Internationaal festival, zoals wij het graag noemen. Hier komen verschillende studenten hun land vertegenwoordigen met standen gevuld met informatie, interessante weetjes en eten, later kunnen ze een optreden geven.

Er ging heel wat uren voorbereiding aan vooraf: huren ruimte, tafels, stoelen, beamers + schermen, stekkerdozen, muziekinstallatie,... Naast de grote dingen mochten we de kleine dingen niet vergeten, plastic bekers, borden, vuilniszakken, stembriefjes,...Tijdens dit proces heb ik geleerd om alle documenten bij te houden en op te volgen. Er waren 5 studenten die heel de tijd bezig waren met de organisatie wat veel papierwerk met zich meebracht. Aangezien ISA geen geld heeft moesten we op zoek naar sponsors. Samen met Zahid ging ik erop uit. We hadden dit beiden nog nooit eerder gedaan, we stonden elkaar goed bij. Zo vonden we vijf plaatselijke zaken die ons wilden sponseren.

En vandaag was het zover, hopelijk zou al ons harde werk beloond worden. Om 6u15 stond ik op. Ik had bij Zahids huis afgesproken, hij had een paar extra handen nodig om projectors en zakken te dragen. Om 9u kwamen we, Zahid, Nadine en ik, aan in C-huset (= het C-huis). De verantwoordelijke van iDay was niet aanwezig. Daarom stelde ik voor om al maar te beginnen me opbouw: tafels, stoelen en kartonnen borden voor de informatie. Wanneer dit gebeurt was was de verantwoordelijke nog steeds vermist. De deelnemers begonnen toe te stromen. Omdat de andere bezig waren besloot ik het initiatief te nemen. Ik sprak alle deelnemers aan, melde hen aan en verwees heb naar hun stand. Langzaam kreeg iDay vorm.  Tegen 10u waren de meeste standen afgewerkt en konden de bezoekers een kijkje nemen. Ik had geen tijd gehad om te ontbijten,nu bleek dat niet nodig te zijn. Elke stand had wel iets te eten. Palla, tappas, gelukskoekjes, lenteuipannenkoekjes, rendierhapjes, speculaaskoekjes, Afrikaanse maaltijd, gelukskoekjes, satés met surimi en vlees,... Tussen 12 -13uur was het tijd voor de optredens. Er waren 4 landen die besloten iets te doen: Taiwan, Japan, Gana en Italië.

Het was een dag waar de internationaaliteit in de lucht hing door de standen van 20 landen. Een een dag dat de het naarbij gelegen winkeltje niet veel verkocht zal hebben vanwege al het gratis eten van de standen. Wanneer het 16u was was iDay afgelopen. De standen ruimden hun spullen op en vertrokken. Het was aan ons om te tafels, stoelen, schermen, projectors,... op te ruimen. En ook mijn favoriet: een Indisch teken in alcoholstift van de grond te halen.

Alcoholstift van een stenen vloer krijgen, JOY

Hier kon ik NIET mee lachen. Terwijl ik aan het rondgaan was tijdens de opbouw zag ik een meisje een stervorm op de grond had gelegd met papiersnippers. Rond deze snippers was ze lijnen aan het trekken met een zwarte stift, ik zag meteen dat het een alcoholstif was. Ik zag dat het een stift was en maakte hier een opmerking over "Jij gaat dat straks opruimen?". "Jaja" zei ze al knikkend en tekende gewoon verder op de licht grijs/groenige vloer. Toen de meeste standen bezig waren te vertrekken deed ik nog een ronde. De Indische stand was helemaal leeg en het teken stond nog op de grond! Oooh, wat werd ik boos. ISA is namelijk de verantwoordelijke voor de zaal, dus als er iets mis is krijgen wij de schuld. Ik keek naar de lijst met deelnemers en belde haar op. Het is niet onze taak op dat op te ruimen. Het duurde 15min voor ze terug zou komen. Tijden de lessen chemie in het middelbaar hebben we gezien dat apolair met apolair mengt. Aangezien alcohol(stift) apolair is konden we deze verwijderen met een andere apolaire stof. In dit geval mijn deodorant. Ik zette me neer met en begon te schrobben. Het werkte, maar was niet ideaal. De stift was in de stenen getrokken. Een hele spuitbus werd gebruikt, de helft was nog steeds zichtbaar.

Alcoholstift verwijderen

Eenmaal aangekomen ging het meisje weer naar haar kot om nailpolish remover te halen. Dit hielp niet echt tenzij je het even liet inwerken. Maar toen had ik het idee dat we de vloer aan het beschadigen waren. De stukken waar het vocht was glansden niet meer en voelde ribbelig aan in plaats van glad. Ik melde tit bij de voorzitter, Zahid. Hij zag geen probleem, misschien zit het in mijn hoofd. Een ding staat vast, als er iets hersteld moet worden is het niet de fout van ISA.

Het was 19u wanneer ik thuis was. Een lange maar leerrijke dag. Dit is wat ik allemaal leerde:

• zoeken van sponsors
  • ontwerpen van ISA-shirts en laten printen
  • aanmelden van deelnemers en verdelen van plaatsen
  • behouden van overzicht tijdens een groot evenement
  • een aanspreekpunt zijn voor deelnemers en bezoekers
  • ALCOHOLSTIFT METEEN VERWIJDEREN WANNEER GESPOT.

En voor ik het vergeet: WE HEBBEN DE MEDIA GEHAALD. Het is in het Zweeds maar je zal zeker dingen herkennen ;) Neem een kijkje op: http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/utbytesstudenter-hyllade-mangfald-6913558-artikel.aspx

You know you miss me.
xoxo