Dinsdag 22 april 2014:Kunst en drama, storyline

22 april 2014 - Norrköping, Zweden

Mijn viking -in progress-

Vandaag de derde en meest interessante sessie van Artsitc Methods in Education! We werkte met een storyline, hierbij combineerde we kunst en drama om een duidelijk beeld te scheppen.

 

Het dramalokaal heeft twee kleedkamers voor je naar de zaal kan gaan. De deur naar de zaal was dicht. De lector zei dat we op de mat 14 stoelen zouden vinden. Ze opende de deur en we moesten op een stoel gaan zitten, welke maakte niet uit. Wanneer iedereen een plaats gekozen had kregen we een situatie voorgeschoteld: “Jullie zijn allemaal passagiers op een boot. In welke tijd leven jullie”. We werden verdeeld in verschillende klassen: 1ste klas, tweede klas, economy en derde klas. Dit was de eerste stap van de storyline, we mochten zelf kiezen wanneer het plaats vond. Zo hadden we twee voorstellen: de tijd wanneer veel Zweden naar Amerika trokken en de vikings die Amerika (als eerste) ontdekte. Samen kozen we voor de vikings. Daarna gingen we kijken naar wat de vikings allemaal hadden op de boot. Onze bootwerd tot COMVIQ gedoopt. Op COMVIC hadden we:
-          snuss (Zweedse zuigtabak)
-          surströmming (gerotte haring, zodat ze voedsel hadden in de winter en de lente)
-          gezout/ gerookt vlees
-          zure augurken
-          bier

Wanneer je dit met kinderen doet is het belangrijk dat je beseft dat het verhaal van de kinderen is. Op het moment dat je dan gaat kijken wat ze allemaal in die tijd hadden is het belangrijk om niet te zeggen wat fout is, je laat de kinderen zelf denken “Denk je dat de vikings wijn hadden?”, en zo samen naar een antwoord te zoeken.

Omdat de het klassensysteem niet meer werkten moesten we dit aanpassen aan de jaren 1300. Zo werden het kapiteins, bewakers, roeiers en de poetsploeg. 

Stoelen voor storyline  Bordschema storyline

Hierna gingen we naar het beeldlokaal. We zouden onze personages een uiterlijk geven. Nu is het zo dat wij wisten hoe vikings eruit zin, lln. weten dat niet. Met de lln. zal je samen opzoek moeten gaan naar de klederdracht en het uiterlijk van de vikings, dit via boeken, foto’s, filmpjes… Samen met de kinderen zal je dit moeten bespreken zodat de lln. veel informatie en beelden krijgen.

In het beeld lokaal hadden we al het materiaal voor handen. Elke klasse zat bij elkaar zodat ze elkaar konden inspireren. We hadden alle vrijheid om onze viking weer te geven. Hier was ik heel blij mee. Ik hou van beeld,ik kan me er beter mee uitdrukken dan al acterend. Ik was een kapitein, een rijke en wijze man. Dit probeerde ik weer te geven in mijn tekening. Verder probeerde ik ook speciaal effect te verkrijgen door het gebruik van wascokrijtjes en waterverf. Iedereen deed het anders, wasco’s, verf, potlood, houtskool, kleurtjes,… Ik heb het idee dat de meeste zich goed voelen bij beeld. Je staat niet voor een publiek, niets is fout en wanneer je iets fout doet kan je het altijd aanpassen (opnieuw doen of er een twist aan geven). Vaak hebben studenten het idee dat ze niet kunnen tekenen, maar voor leerlingen maakt dat niet uit. Ik zou zelfs benadrukken dat ze zo creatief mogelijk moeten zijn. Eruit zien als een viking is namelijk niet het belangrijkste punt, zolang de lln. maar weten hoe ze er uitzagen, ze moeten het niet letterlijk reproduceren. 

Materiaal uit beeldlokaal  Tekenen maar  Tekenen maar  Tekenen maar Schilderen maar  Mijn viking -in progress-  

Wanneer we ons personage hadden afgewerkt was, kregen we de opdracht om onze figuren uit te knippen en ons in te leven. Wie ben ik? Hoe oud ben ik? Waarom ga ik naar Amerika? Wat ik mijn verhaal? Wat zijn mijn dromen? Wat ga ik doen wanneer ik eenmaal in Amerika ben?… Dit ging verbasend vlot, mijn fantasie draaide op volle toeren. Ik vond het heel leuk om een verhaal achter iemand te zoeken. De eerste klas was familie. We hadden een slimme vader met een zoon en een kwaadaardige broer. Om ons verhaal beter te onthouden mochten we het opschrijven op een stukje papier. Ik besloot een stamboom te maken in de hoop dat dit alles duidelijk zou zijn voor de medestudenten.

Rommel  Mijn nieuwe vriend   Het verhaal van de kapiteins

Wanneer alle figuren af waren werden deze op een groot kartonnen bord geplaatst. Zo hadden we een overzicht wie er allemaal op de COMVIC zat. Vervolgens moest elke klas naar voor komen en zichzelf presenteren. In de tweede les met poëzie hebben we een oefening gedaan met een stoel “As if”. Hier moesten we de viking voorstellen alsof we het zelf waren. We moesten proberen om de stem en de bewegingen van de viking aan te nemen. Dit vond ik zeer moeilijk. Ik heb mijn viking helemaal ingebeeld, en voel me niet in staat om dit beeld volledig en correct weer te geven. Volgens mij komt dit ook omdat ik als eerste echt iets moest vertellen en geen voorbeeld had. Voor mijn viking ging het ongeveer als dit.

 Hej hej, allemaal! Ik ben Stellan. Ik ben de oudste zoon van de bekende viking Hagar. Mijn vader veroverde reeds vele steden. Op zijn sterfbed vertelde hij mij zijn laatste wens. Hij wou graag een dorp dat naar hem vernoemd is. Met mijn deel van de erfenis heb ik een schip gekocht, met dat schip gaan we naar Amerika, daar zal ik een nieuwe gemeenschap opstarten. Mijn zoon en broer komen met me mee. Mijn lieve vrouw Marie is hier niet, zij is vermoord door onze vijand. Ik ben de kapitein, hoewel ik niet sterk ben, ben ik slim. Ik ben een tactische ziel. Mijn broer, Oscar, is een lastpak en ik heb mijn handen er mee vol. Hij is veel sterker dan ik ben, het is belangrijk dat ik hem in de gaten houd en hem weet in te tomen. Hier op het schip, loop ik rond om alles te controleren. Verder hou ik van vissen, zingen en het drinken van ons heerlijke Zweeds bier.

Na het presenteren van je personage kunnen de andere studenten vragen stellen. Op deze manier komen ze andere dingen te weten en moet je zelf meer nadenken over je personage.
-          Wat deed je voor je de boot kocht?
-          Waarom kocht je deze boot?
-          Hoe weet je de weg naar Amerika?
-          …

Overzicht van de boot  Eerste klas, de kapiteins  Ik ben...  Ik ben...

Het was leuk om te luisteren naar alle andere personages. Doordat we elk  uit verschillende klasse kwamen horen we verhalen over de verschillende lagen vandaan de bewolking. Dit is voor de kinderen ook heel interessant om een beter beeld te krijgen van die tijd en de mensen die er leefden.

Als laatste werden we in twee groepen verdeeld. Samen moesten we vertellen wat er met de mensen zou gebeuren. Daarmee moesten we met verschillende elementen rekening houden (weer, aardrijkskunde, natuur, originele bevolking,…).Hierbij verplaatsen we onze aandacht naar het onbekende land en probeerde ons in te beelden hoe de aankomst zou verlopen. Zouden ze wel aankomen? Komen ze de (originele) inwoners van het land tegen? Hoe verloopt die ontwikkeling.

De les zat er spijtig genoeg op. Als we meer tijd hadden zouden we het verhaal uitgebeeld hebben. En zou zouden we opnieuw iets kunnen “onderzoeken”. De kinderen zouden kunnen leren over de wilde dieren in Amerika, de natuur, de originele bewoners, over het oprichten van een dorp, de oorlog tussen cowboys en indianen….

Ik vind storyline fantastisch! Ik had nog nooit van deze methode gehoor, wat spijtig is want er zijn zoveel mogelijkheden. Ik zie storyline als iets multifunctioneel. Tijdens het uitwerken van een verhaal zijn de kinderen met verschillende vakken bezig:
-          Geschiedenis: kledij, vervoer, taal, afkomst, toekomst, voorwerpen, vervoersmiddelen, …
-          Natuur: omgeving ,weer, dieren, …
-          Maatschappij: Hoe leefden ze? Wat deden ze? Elementen van een dorp? …
-          Taal: een verhaal bedenken en verwoorden
-          Drama: inbeelden in de personages,spelen van het verhaal
-          Beeld: vorm geven aan de karakters. Hierbij kan je de lln. een bepaalde techniek laten gebruiken.
-          Sociale vaardigheden: luisteren, samenwerken, respecteren van elkaars input,…

Voor mij is het meest krachtige van de storyline dat alles uit de lln. komt. Als lkr. kan je het sturen door een onderwerp op een tijd te geven, maar de rest zal uit de kinderen komen. Op deze manier zijn de kinderen verantwoordelijk voor hun eigen leren, de kinderen. De leerlingen willen een zo correct mogelijk verhaal en zullen dingen moeten opzoeken. Doordat de kinderen actief bezig zijn zullen ze veel meer onthouden, en geïnspireerd raken. Naaste de verantwoordelijkheid en de activiteit is het een totaalpakket, de kinderen zijn met meer bezig dan ze beseffen. Storyline zou perfect passen in een project:

-          De ruimte: planeten, astronauten, kledij, leven op andere planeten, ruimte voedsel, elementen waardoor dat er leven op aarde is,…
-          Ridders en prinsessen: kledij, schilden, oorlog, voedsel, verschillende lagen, de pest,…
-          Families: elementen van gezinnen, presenteren van je gezin in het Frans, seksualiteit (homo, hetero, lesbisch, bi), verhuizen, cultuurverschillen,…

Het enige nadeel dat ik zie is dat dit alles veel tijd in beslag neemt. Gelukkig kan dit worden opgevangen door een project. Ik kan niet wachten om dit te testen! Als leerkracht weet je niet meer dan de leerlingen. Je vertelt niet wat de leerlingen moeten doen. Als leerkracht sta je op gelijk niveau met je leerlingen, en samen ga je op zoek naar een antwoord/ kennis.

 

 

Je ziet heel interessant en inspirerend.

You know you miss me.
xoxo

SvenskAnne

 

Foto’s

1 Reactie

  1. Christophe:
    23 april 2014
    Dit lijkt mij inderdaad een zeer goede en leuke methode op kinderen van alles bij te leren. Geschiedenis lessen bv. zouden zo zeer interactief kunnen worden en zeer interessant. en btw schone viking tekening =)