Maandag 28 april 2014: Boda Borg! Quest master!

28 april 2014 - Oxelösund, Zweden

Eindelijk was het zover. Vandaag gingen we naar Boda Borg...

In februari hoorde ik er voor het eerst van: een plaats met allemaal kamers waar je missies moet uitvoeren. Deze missies zijn niet beschreven (buiten een pare vage hints) waardoor je niet weet wat de opdracht is. Door de doen kom je te weten welk doel je moet behalen. Elke missie bestaat uit 3 tot 5 makers. In elke kamer moet je iets anders doen. Wanneer het doel behaalt heb kan je naar de volgende kamer. Als je het fout doet moet je terug naar het begin. Dit wilt zeggen dat wanneer een missie uit 4 kamers bestaat en je zit in kamer 3 maar je maakt een fout moet je weet helemaal naar het begin. Het kan dus zijn dat je 25 keer moet proberen voor de missie slaagt (en je een stempel kan krijgen als bewijs).

Tip voor de kamer Step-Up  Tip voor de kamer Farmen

Nadine en ik wouden al lang gaan dus begonnen we met de organisatie. De dichtstbijzijnde Boda Borg is in Oxelösund. Met het openbaar vervoer duurt het al snel 1u30 voor we daar zijn, terwijl het slechts 40 min met de auto is. Verder moet je in teams gaan 3-5 mensen, en wij zijn maar met z'n tweeën. Nu is het zo dat ik twee Zweedse meisjes ken: Elin en Hannah. En Hannah deelt een auto met haar zus. Ik stuurde hen een smsje en ze gingen graag mee. Ze wouden zelf ook al lang gaan maar raakte er nooit.

Boda Borg in Oxelösund  heeft 23 missies. Deze zijn onderverdeeld in 3 kleuren. Rood: denken, en een beetje fysiek. Groen: enkel denken. Zwart: veel fysiek en een beetje denken. Elke missie heeft een eigen thema: Ruimte, spelletjes, buitenspelletjes, circus, oerwoud, gevangenis, spookhuis, muziek en dans, geschiedenis...

In het begin lukte het ons niet.. we gaven het steeds op. We probeerden:

• Rymdfärden: Een ruimtevaartschip waarbij je het alarm moest afzetten en een kleuren combinatie moest onthouden en vervolgens iets doen met knoppen. De voorlaatste kamer vonden we te moeilijk, we kwamen er maar niet uit.
    Tip voor de kamer Ruimtevaart  Tweede kamer Ruimtevaart Derde kamer Ruimtevaart
  • Speed: In de eerste kamer moest je opeen soort mini draaimolen staan. Wanneer je daar op stond moest je een duw geven waardoor het ding heel snel ging draaien. Na een minuut ging het groene licht branden en konden we naar de volgende ruimte. Daar gingen allerlei knoppen branden. In die tweede kamer gingen we steeds de fout in. Toen we na 7 keer zo misselijk en duizelig waren besloten we te stoppen met de missie.
  • Bollkoll: Dit had te maken met ballen. In de eerste kamer lagen er ballen achter tralies.  Dan was er en muur die verticaal voor je stond met een poortje achteraan. De vloer was schuin. Je moest binnen de tijd de ballen zo laten bewegen dat ze door het poortje kaatsen. Na drie keer een bal door het poortje te krijgen konden we naar de volgende kamer. Daar waren hele grote (zit)ballen en aan de zijkant van de ruimte waren schermen. We dachten dat we de schermen moesten raken wanneer ze flikkerde. Die tweede kamer was heel warm, dus na 6 keer besloten we ook met deze te stoppen.
    Tweede kamer Bollen

Zoals je merkt ging dit niet zo goed. Uiteindelijk sloegen we er in om missies af te ronden. We verzamelde 7 stempels. Boda Borg is voor kinderen vanaf 10 jaar. Zo vertelde een werknemer ons dat een team van 3 meisjes van twaalf er in slaagde om 15 van de 23 missies succesvol af te ronden.

Ik ben een grote fan van Boda Borg en ik hoop dat dit ook in België zal komen. Het is een fantastische uitstapje waarbij je zonder het te weten veel dingen oefent. Het stimuleert: samenwerken, communiceren, creatief denken, grote en kleine motoriek en doorzettingsvermogen.  Het is voor kinderen en tieners maar ook voor volwassenen., want vele bedrijven doen hun team-building hier. Leuk eh! Ik vond het spijtig dat we alweer door moesten om 18u, Hannah had namelijk een voetbalwedstrijd. Boda Borg is open van 9u tot 21u, als je wilt kan je proberen om alle missies te volbrengen. En wat nog zo leuk is aan Boda Borg? Elke vestiging heeft zijn eigen unieke missies. Dus als je alles al kent kan je "gewoon" een andere bezoeken.

Was ik niet duidelijk genoeg? Of wil je een beter beeld hebben van Boda Borg kijk dan tussen de filmpje What is Boda Borg? en beleef wat ik meegemaakt heb.

You know you miss me.
xoxo

SvenskAnne

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade