Maandag 20 januari 2014: De huur betalen

20 januari 2014 - Norrköping, Zweden

Gisteren was een rustig dagje. Dat was nodig. Als je veel weg bent heb je soms nood aan een beetje rust. Dat was voor mij gisteren.

Vandaag wou ik mijn huur gaan betalen. En op weg naar Drottninggatan, de shoppingstraat, zou ik foto's nemen van deze prachtige stad.

Norrköping was vroeger een werkstad. Hier werd heel veel textiel geproduceerd. Wanneer de concurrentie te groot werd besloten de fabrieken zich te verplaatsen. Zo kwamen de gebouwen leeg te staan. Toen Campus Norrköping zich afzonderde van de grote campussen in Linköping kochten ze hier enkele gebouwen op. De universiteit trok nieuwe bedrijven en mensen aan. Zo komt het dat de stadskern bestaat uit gerenoveerde industriegebouwen. Super mooi! Zo is de foto in deze tekst het gebouw voor the Faculty of Technology. Het is de achterkant van wat ik zie vanuit mijn kot. Ik weet nu al dat ik veel zal werken en studeren aan de waterkant. Het is zo mooi en rustgevend, en gewoon stoer! Ik zou nooit ergens alleen gaan zitten maar er is een plekje waar ik dat wel wil doen. Ik zal een foto posten wanneer ik daarheen ga.

Hier in Zweden kan je geen rekeningen betalen met een buitenlandse betaalkaart. Dus ook niet met een mastercard. Ik had het idee om een account te openen bij een vriend. Dat vond mijn mama toch niet zo'n goed idee. Ik heb het dan op de volgende manier gedaan: Ik ging naar een van de krantenwinkels op het einde van de  Drottninggatan Daar kan je je rekening betalen. Natuurlijk wist ik nog niet dat ik daar ook niet met een kaart kon betalen. De man achter de bali stuurde me naar de bankautomaat om de hoek. Nadat ik geld had afgehaald keerde ik terug. Ze vullen alles in. Het enige wat ze nodig hebben is: geld in contanten, je identiteitskaart en de rekening. Achteraf vragen ze 35 SEK extra voor de diensten (3,5 euro). Zoals jullie zien is een rekening betalen nogal omslachtig. Aan de andere kant is het sneller dan de internationale overschrijving waarbij je 15 euro extra moet betalen en het een week kan duren voor het geld aangekomen is. Ik ben al lang blij dat alles gelukt is.

You know you miss me.

xoxo