Dinsdag 25 maart: Dag 3 in Kiruna, bezoek aan de stad

25 maart 2014 - Kiruna, Zweden

Hejsan,

Vandaag stonden er geen (sport)activiteiten op het programma. Daarom werd er door ISA voorzien om het stadje Kiruna te bezoeken. In Kiruna wonen 23.000 mensen, je kan je inbeelden dat het niet al te groot is. In Kirnua wouden we de het Stadhuis, het mijnmuseum, de kerk en het Sami-museum bezoeken.

We werden gebracht door 3 busjes, aangezien we met 27 zijn is dat nodig. De eigenaars van het kamp stopten voor ons bij twee rendieren. Onze weg naar hun "wei" liep niet gesmeerd, de sneeuw was heel diep. Ik zakte meerder keren mijn mijn volledige been in de sneeuw. Achteraf was mijn broek nat. EN ik moest nog een hele dag rondlopen in de stad :(
.Ik zit weer vast! Kijk :o

Het stadhuis, een verschrikkelijk lelijk gebouw, is in 1960 tot het mooiste gebouw van Zweden verkozen. We verwachten dat het voor die tijd ultra modern geweest zou moeten zijn want wij deelden en delen die mening absoluut niet. Ik het stadhuis was niet veel te zijn behalve de situatie met de ijzermijn onder de stad, daar kom ik later op terug.

Te voet wandelden we naar het ijzermuseum. Daar hadden de mensen blijkbaar pauze want niemand kwam naar de bali. Dan maar op weg naar de kerk van Kiruna. Ook deze kerk was gemaakt door het Samivolk. De kerk was helemaal gemaakt van hout. Door de bruine verf was de kerk heel donker, ondanks het vele licht dat binnenviel door de grote ramen.Kerk Kiruna Kerk Kiruna

Na de kerk werd er naar het Samimuseum gegaan. Dit was echter in een kelder en niet de moeite waard. Zo spijtig! Ik had graag meer geweten over de Samimensen. Dan zal ik er maar over moeten lezen... maar voorlopig geen tijd. Hierna was het tijd voor lunch. We hadden gehoopt op iets van "degelijk" eten en geen fastfood. Ik wou graag een typisch gerecht eten uit de streek, maar alles was gesloten. Zo eindigden we als nog is een pizzazaak. Stom!

Na lunch was het tijd om te wachten op ons vervoer naar de mijn. Jep, je leest het goed. In Kiruna ligt namelijk de GROOTSTE ONDERGRONDSE MIJN VAN DE WERELD! Best spectaculair eh ;) Ik twijfelde om mee te gaan, omdat een dure uitstap was. Maar toen ik bedacht dat heel Kiruna bestaat vanwege de mijn moest ik wel gaan. Zeker als je bedenkt dat je 's nachts het ijs aan ons kamp kan horen kragen door de ondergrondse ontploffingen. Daarbij heb ik afgelopen november pas een mijn bezocht in Vaals, Nederland, en dat was héél interessant! Dus we gingen naar de mijn.

De mijn is eigendom van LKAB. Hoewel, eigendom weet ik niet maar LKAB is het bedrijf dat de mijn beheert. De mijn is zo groot vanwege de zuiverheid van het gesteente en de ligging van het gesteente. Ijzererts is in dit gesteente 65 tot 67% aanwezig. Als je bedenkt dat een gesteente max. 72% ijzererts kan bevatten weet je dat dit zeer zuiver is. Dan heb je de ligging. Het ijzererts is gelegen in een soort van "schuine koker". Door de koker is het makkelijker om de stenen met het erts te ontginnen. Kijk maar naar de andere mijn, waar alles verspreid ligt.
Vergelijking tussen de ijzermijn van Kriuna en de standaard ijzermijn

De schuine ligging van de koker heeft een groot voordeel en een groot nadeel. Wanneer je gesteente weghaalt ontstaat er een holte. Het bovenliggende gesteente zal barsten krijgen en breken. Deze brokken zullen de lege holte opvullen. Doordat de holte wordt opgevuld wordt de omgeving weer stabiel en veilig. Uiteindelijk zal het grondoppervlakte verzakken. Naarmate dat de mijn dieper gaat zal de grondverzakking zich verspreiden. En zoals je aan de onderstaande foto kan zien,is men de stad Kiruna genaderd.
De mijn van Kiruna.. het dorp ligt in de "verzakzone"

Dit is een groot probleem! Huizen, scholen, ziekenhuizen, de oude kerk... alles zal beschadigd worden. Natuurlijk wordt er hier iets aan gedaan. Er is namelijk een gigantisch project gaande. De mijn betaald projectontwikkelaars om de stad Kiruna te VERPLAATSEN. De mijn maakt namelijk zoveel winst dat dit voor hen niet zoveel voorstelt. LKAB betaalt maar heeft voor de rest geen invloed waar de stad heen zal gaan en hoe dit zal gebeuren. Ze bedoelen het allemaal goed,maar ik vraag me toch af wat de bewoners er van vinden dat ze zullen moeten verhuizen. En komt alles wel mee? Betaald LKAB ook de herstellingen? Geen idee. Ik ga het wel in de gaten houden. Voor zij die meer willen weten: http://www.lkab.com/en/

Het bezoek aan de mijn was "impressive". Er is meet dan 400km weg onder de grond en de werknemers verplaatsen zich via bus of auto. Elk voertuig rijdt op gaz of elektriciteit moet goedgekeurd zijn voor ze binnen mogen. Voor de rest kregen we een filmpje te zien en kregen we uitleg over het proces en de machines. In dat opzicht verkies ik de mijn van Vaals. Daar was de gids namelijk een persoon die zelf in de mijn gewerkt heeft + je kon horen hoe luid alles daar was.

Toen we terug keerde naar het kamp was het alweer 19u. Tijd voor avond eten. Het kamp had voor ons rendierkebab voorzien. En hebben die beestje vanochtend pas gezien..Is dat niet zielig?
Rendierkebab

En om de dag helemaal compleet te maken zagen we het NOORDERLICHT! Eerst meer heel zachtjes, je zag het enkel op camera, en later steeds sterker. Tegen 2u20 waren het de dansende vormen. WOW!
  Noorderlicht!  Noorderlicht!  Noorderlicht!

Morgen hondenslee! Ik ben SUPER enthousiast.

You know you miss me.
xoxo