Woensdag 30 april 2014: Valborg, het verwelkomen van de lente

30 april 2014 - Norrköping, Zweden

Hallo heet beest!

Deze blog zal gaan over een Zweedse Traditie: Valborg.

Zweden heeft koude, donkere winters en vrolijke lentes en zomers. Vanaf Midzomer (21juni) worden de dagen steeds korter. En deze periode is deprimerend, vele hunkeren naar de zon. De lente is dan ook zeer welkom. En vandaag werd de komst van de lente gevierd, altijd op 30 april. Deze dag heet Valburg en is een feestdag. Wanneer de avond valt komen mensen bij elkaar op verschillende plaatsen rond de stad. In Norrköping het park vlak aan mijn deur (lekker makkelijk).

Hier wordt vaak een ceremonie gehouden voordat men de grote stapel met takken hout aansteekt. De viering verschilt per regio en zelfs per stad.  De geschiedenis vertelt ons dat deze traditie zijn oorsprong vind in de 18e eeuw. De oudere traditie is dat jongeren in de schemering takken en ander groen in het bos verzamelen en deze gebruiken om de huizen in het dorp te versieren. Hiervoor worden ze met eieren beloond. Sinds de 19e eeuw zingen mensen liederen bij het vuur, deze gaan over de lente. Na het zingen van enkele liederen wordt het vuur aangewakkerd. Hiermee wordt de warmte onthaald tussen de mensen. Omwille van veiligheid redenen is er een afstand tussen de mensen en het vuur. Later wanneer het vuur zal zakte verdwijnt de afstand, tot op het moment dat mensen hun marshmallows en worstjes kunnen garen op een stokje.

Wanneer het vuur aangestoken is is het tijd voor het volgende element: vuurwerk. Het vuur verwelkomt de warmte en verbrandt de boze geesten/ en spirits.  Het vuurwerk verjaagt de boze geesten als ze nog niet verbrand zijn. Op deze manier wordt er geleefd naar een prachtige lente en een heerlijk zomer.

Naast het zingen het vuur en het vuurwerk is er ook de sfeer. Kinderen krijgen snoepgoed, suikerspinnen en speciale ballonnen. Volwassenen kunnen bijpraten met een lekker, maar duur biertje. Ik mag de straatartiesten niet vergeten: vuurspuwers, jongleerders, goochelaars. Daarnaast waren er kermistoestanden: draaimolen, blik werpen, pijltjes gooien, loterij,... Dat terwijl iedereen geniet van de gezelligheid.

Dit kennen we niet in België of in Nederland, maar wel in Duitsland. Daar heet deze avond "heksennacht" en halen kinderen onschuldig kattenkwaad uit (sommige auto's worden dan wel eens terug gevonden vol wc-papier.

Spijtig genoeg was de pret maar van korte duur. Regen zorgde er voor dat er een einde kwam aan het feest (er waren zo goed als geen schuilplaatsen). De bomen hadden nog niet voldoende bladeren om als schuil plaats te dienen. Terwijl hier de straten in rivieren veranderden kreeg Uppsala een nieuw laagje sneeuw.

Sneeuwen in Uppsala  Sneeuwen in Uppsala2

You know you miss me.